Solaris zaprezentował autobus wodorowy Urbino 18 hydrogen. Debiut przegubowego modelu poprzedziły rozmowy o elektromobilności w międzynarodowym gronie w ramach konferencji #SolarisTalks 202
14 września 2022 o godz. 12:00 swoją oficjalną premierę miał Urbino 18 hydrogen, przegubowy autobus wodorowy marki Solaris. Tuż przed uroczystą odsłoną pojazdu odbyła się trzecia już edycja #SolarisTalks, międzynarodowej konferencji poświęconej tematyce elektromobilności. Wszystko to można było śledzić na żywo na stronie www.solarisbus.com.
Urbino 18 hydrogen to już drugi autobus wodorowy w bezemisyjnym portfolio Solarisa. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, również w tym pojeździe głównym źródłem energii jest wodór. 18-metrowy model jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy. To także wyraz zaangażowania Solarisa w rozwój bezemisyjnych rozwiązań i chęć zapewniania klientom jak największego wyboru ekologicznych pojazdów.
Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butli z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi.
W przegubowym Solarisie energia z ogniwa wodorowego jest przekazywana bezpośrednio do układu Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut.
Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może być również homologowany w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.
Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić już w drugim kwartale 2023 roku. Klienci będą mieli możliwość dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Autobus będzie dostępny w czterech wariantach układu drzwi: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 oraz 2-2-2-2. Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.
Przypomnijmy, że Solaris Urbino 18 hydrogen jest drugim pojazdem wodorowym w ofercie producenta. Solaris Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej zadebiutował w 2019 roku.
Od tego momentu już blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce. Wkrótce rozpoczną się kolejne dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji, Czechach i Słowacji.
E-mobilność od wielu lat jest priorytetem działalności firmy Solaris. Oferując kolejne, coraz bardziej zaawansowane technologicznie i przyjazne dla środowiska pojazdy, Solaris chętnie dzieli się wiedzą i zaprasza do wspólnej dyskusji o przyszłości bezemisyjnego transportu. Podczas tegorocznej edycji konferencji #SolarisTalks, specjaliści firmy Solaris opowiadali o wieloletnim doświadczeniu związanym z wdrażaniem e-mobilnych rozwiązań w europejskich miastach. Rozmawiano o rozwoju technologii wodorowych, a także o specyfice usług After Sales w obszarze pojazdów elektrycznych i wodorowych. Gość specjalny konferencji #SolarisTalks – Alisa Meyer reprezentująca dział Alternative Drives w Regionalverkehr Köln, z perspektywy praktyka i operatora transportu publicznego w Kolonii opowiedziała o wyzwaniach związanych z wprowadzeniem i funkcjonowaniem autobusów wodorowych w metropolii. Wszystko to stanowiło wstęp do głównego wydarzenia dnia, jakim była światowa premiera Urbino 18 hydrogen.
Zobacz również …